santanaincyprus.reismee.nl

Opstap naar Famagusta en Agia Napa

Lieve lezers,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat van mij heb laten horen, maar ik heb het super druk! De laatste 5 weken van mijn stage werk ik 6 dagen in de week en totaal 53 uur per week. Ik werk gelukkig wel spilt shift, dus kan in de middag even lekker slapen en genieten van het mooie weer en het leventje hier. De tijd gaat ook super snel, over 3 weken en een paar dagen ben ik alweer thuis! Omdat ik nog niet super veel gezien heb van het eiland heb ik besloten om in de vrije dagen die ik nog heb, lekker op excursie te gaan!

Zaterdag was ik samen met Kirsten naar Famagusta en Agia Napa gegaan. We vertrokken al vroeg met een touringbus naar Famagusta. Onderweg hadden we een stop voor wat koffie en om wat te eten. Na ongeveer 1.5 uur gereden te hebben, kwamen we aan bij de ‘greenline'. Dit is de scheiding en de paspoortcontrole tussen het Griekse en het Turkse gedeelte van Cyprus. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik echt een raar gevoel had bij de controlepost. Het gebied eromheen zag er echt uit als een oorlogsgebied! Famagusta was onze tweede stop. Hier is een archeologisch park en een super mooi strand. Kirsten en ik hadden niet veel zin om naar het park te gaan, dus hebben we even lekker op het strand rond gelopen. Na een half uurtje gingen we weer verder naar de port en de kerk van Famagusta wat tegenwoordig een moskee is. Maar het hoogte punt van Famagusta was de volgende stop pas, het verlaten gebied. Er is een hele wijk in de stad wat sinds de strijd tussen de Grieken en de turken om Cyprus, helemaal leeg staat. Er woont en leeft niemand meer. Famagusta word om deze wijk ook wel ‘spookstad' genoemd. Onze laatste stop, was Agia Napa. Dit is eigenlijk te vergelijken met Lloret de Mar of Chersonissos. Het was echt super mooi weer en het strand was ook super! Kirsten en ik hebben wat gegeten en een drankje gedaan en toen was het alweer tijd om naar huis te gaan.

Dinsdag ga ik als het goed is naar Nicosia de hoofdstad die nog steeds verdeeld is in een Turks deel en een Grieks deel. Wat ik mijn laatste 2 vrije dagen ga doen is nog de vraag!

Tot over 3 weekjes!

Dikke kus

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!